DEL 2 - Teknikker og redskaper


I denne delen skal jeg ta for meg ulike avslappningsmetoder og hvordan de vil hjelpe når en skal gå inn i en trance eller meditativ tilstand. Du vil også bli gitt noen ideer om hva slags musikk eller andre redskaper som kan hjelpe deg med å oppnå disse avslappede tilstandene.

Det første viktige punktet er å finne et sted for denne meditatsjonsøvingen. Du burde velge et sted som er så privat og trygt som mulig. I en alternativ bevissthetstilstand, som i meditasjon, minker opplevelsen og oppfattelsen av verden rundt deg. Av denne grunn er det ikke smart å utøve meditative teknikker på steder der du ikke er fullstendig trygg. Hvis du er hjemme kan du be familien om å la deg være litt i fred og at de ikke skal lage altfor mye lyd.

Transer og meditative tilstander forandrer måten sinnet jobber med den virkeligheten det vanligvis godtar som normalt. Ting som oppleves i en transe er ikke alltid like lett forklart ved å bruke vanlig språk. Du vil sikkert på et eller annet tidspunkt oppleve en høyere form for bevissthetstilstand. Farger, lukter og lyder kan virke forsterkede i forhold til det de vanligvis er. Det finnes også de som mener at de kan oppnå så dype transetilstander at de kan forlate sine kropper i en astral projeksjon eller ha psykiske erfaringer. Det er dog viktig å vite at det er ikke de dypeste tilstander en er ute etter i begynnelsen, for det er mye lærdom langs hele veien dit.

Enkle øvelser

Velg et godt tidspunkt hvor ytre og indre forstyrrelser er ved et minimum. Det er ingen vits i å øve slik hvis du har mye for deg oppe i hodet eller er veldig sliten og stiv i kroppen. Hvis du ligger så må du være sikker på at nakken og ryggen din er godt nok støttet slik at kroppen ikke blir sliten på grunn av dette. Hvis du sitter kan du passe på at begge føttene er på bakken og at du sitter så oppreist og rak som mulig uten at du blir stiv eller sliten. Armene dine må slappe av og hendene dine kan for eksempel hvile i fanget med flatene opp. Det viktigste er uansett at kroppen din ikke blir sliten eller stiv i løpet av seansen.

Visualiser deg selv i en puppe av hvitt lys. Det hvite lyse innhyller deg fullstendig og det er skinnende og varmt. Du kan leke deg litt med den sfæren av lys ved å gjøre den mindre eller større helt til den føles riktig for deg. Si til deg selv "Det hvite lyset beskytter meg med alt som er godt og i sannhet. Jeg er omringet av det hvite lyset som holder ute alle uønskede påvirkninger."

Dette er en god metode fordi du skiller deg selv fra resten av verden ved at du omringes av dette hvite lyset. Du er alene i dette lyset og har lagt verden bak deg for akkurat nå. I tillegg har du trygghet, lys og varme.

Neste steg er at du kan lære å kontrollere og å være oppmerksom på pusten din. Du kan starte med å ta noen dype åndedrag gjennom nesen, holde dem ved å telle stille til 4, og så slippe luften ut igjen gjennom munnen. Følg pustens gang gjennom hele systemet og legg merke til magens bevegelser når den hever og senker seg. Gjør dette om og om igjen helt til du føler deg hvilende og avslappet. La pusten din bli stødig og rytmisk. Bare denne enkle teknikken kan gi avslapping når som helst. Når man bare bruker denne teknikken trenger man ikke å først gå igjennom den lysende sfæren. Noen bruker musikk eller andre lydopptak for å hjelpe dem med pusteøvelsen, for eksempel bølgeslag eller rennende vann, tromming eller annet.

Nå, mens du puster kan du se for deg at du ligger I det varme lyset fra sola. Lyset er varmt og behagelig å være i. Begynn med tærne dine og føl lyset varme over hele kroppen, fortsett oppover bena, torsoen og inn i armene og fingrene dine. Når du føler denne oppvarmingen blir mer og mer avslappet kan du bevege deg dypere og dypere inn i et avslappet og rolig sted.

Når du føler deg avslappet og helt I ro så kan du fokusere på en enkel tanke. Dette kan føles litt vanskelig ut, og en metode er å for eksempel si et ord eller mantra inne i deg hver gang du puster ut. Hvis du velger en tanke eller erfaring, så kan du ta for deg en hyggelig tanke som glede, kjærlighet, fred eller omtenksomhet. Fokuser på denne ene tanken og hvis noen andre tanker prøver å invadere så se for deg at den blir skrevet på en blank tavle mellom deg og den tanken du fokuserer på. Se så at bildet blir visket ut fra tavla som fra et ord på papir. Behandle alle andre tanker raskt på denne måten. Prøv å holde konsentrasjonen på fokus-tanken i i hvert fall fem minytter. Se for deg at den er så levende som mulig og erfar den så levende så mulig. Når du kan gjøre dette og eksludere alle andre tanker som prøver å komme inn i sinnet ditt, vil du ha lært den viktigste av meditasjonsteknikker.

Gå så tilbake til vanlig bevissthet. La tanken svinne fra sinnet ditt og bli igjen klar over det varme lyset og sola. Når du føler igjen at bader i varmen, begynne å kople deg tilbake til de fysiske sansene hos kroppen din. Bli klar over pusten din og rommet rundt deg. Gjør dette sakt og rlig. Når du er fullt klar over omgivelsene dine kan du sakte åpne øynene. Nyt følelsen av fred og ro.

Hvis du klarer å fullføre denne øvelsen burde du føle deg mer avslappet og rolig enn normalt. Det er viktig å huske at du skal sammenligne dette med hva som er normalt for deg, ikke hva du tror kanskje skal være normalt.
Hvis du ikke føler at du klarer dette så prøv igjen om et par dager. Mellom meditasjonsøvelsene kan du øve på å puste dypt og rolig. Hvis du fortsetter og prøve vil du snart nå en rolig og meditativ tilstand. Ikke prøv å meditere når du er sulten, syk eller trøtt. De følelsene vil bare gjøre det vanskeligere. Du kan ikke tvinge deg selv inn i en meditativ tilstand. Du må flyte inn i den og rolig gi deg selv hen til den.

Noen hjelpemidler

Prøv å konsentrere deg om flammen til et lys når du fokuserer. Du kan også bruke en krystallkule.

Musikk kan også hjelpe litt. Musikken må være rolig og rytmisk. Den kan gi følelser av fred og behag. Slik musikk kan variere fra person til person. Velg det som er godt for deg.

Du kan også fokusere på et symbol som representerer noe viktig for deg. Det kan være et kjent symbol eller et du lager selv. Så lenge det har mening for deg så kan det være et nyttig fokuseringsverktøy.

DEL 3

Tilbake

 
Alle bilder og alt innhold 2002, Wicca Ypsilonia Net.